لقمـۀ شیـرین امریکـا به طالبـان/ آگـــاهـان: آزادی پنج هزار زندانی طالب خطر را بیشتر می‌سازد

گزارشگر:ابوبکر صدیق - ۲۳ جدی ۱۳۹۸

شماری از آگاهان نظامی می‌گویند که توافق روی آزادی ۵ هزار جنجگوی زندانی طالبان از زندان‌های افغانستان، پیش از توافق صلح خطرآفرین است.
این آگاهان باور دارند که آزادی جنگجویان طالبان در این فرصت «لقمۀ شیرین» برای طالبان است؛ ورنه این رویکرد هیچ تأثیری بر آتش‌بس و کاهش خشونت‌ها ندارد.
mandegarاین در حالی است که برخی منابع نزدیک به طالبان گفته‌اند که گروه مذاکره کنندۀ زلمی خلیل‌زاد نمایندۀ ویژه وزارت خارجۀ امریکا در امور صلح افغانستان با نماینده‌گان سیاسی طالبان در قطر روی آزادی پنج هزار زندانی‌ طالبانی که در زندان‌های افغانستان به‌سر می‌برند، توافق کرده‌اند.
نزدیک به یک هفتۀ پیش نماینده‌گان امریکا و طالبان به صورت غیررسمی در قطر دیدار کردند و گفته می‌شود که این روند درنگ کوتاهی را برای مشورت طالبان با رهبری این گروه در روزهای گذشته به همراه داشته است. یک عضو گروه طالبان گفته است که نماینده‌گان امریکا و طالبان روی امضای توافق‌نامه‌یی نهایی صلح رأی‌زنی دارند که چگونه و در کجا امضا شود.
اسدالله ندیم، آگاه مسایل نظامی در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار، توافق روی آزادی ۵ هزار جنگجوی طالبان را از زندان‌های افغانستان، حطر آفرین ارزیابی می‌کند و به گفتۀ او، این لقمۀ شیرین برای طالبان پیش از صلح و توافق‌نامه‌یی است که ممکن طالبان را به اجرایی کردن آن الازمی بسازد.
آقای ندیم می‌گوید که آزادی ۵ هزار جنگجو سبب تقویت صفوف طالبان می‌شود. او در رابطه به کاهش خشونت‌ها نیز گفت که این برنامه پچیده است و تأکید باید روی آتش‌بس صورت گیرد.
این در حالی است که پیش از این؛ ارگ ریاست جمهوری گفته است که برای توافق صلح نیاز به آتش‌بس عمومی است.
صدیق صدیقی، سخنگوی ریاست حکومت وحدت ملی روز یکشنبه در توییترش نوشته است که طرح حکومت افغانستان برای آغاز گفت‌وگوهای صلح تامین آتش‌بس است.
آقای صدیقی افزوده که آتش‌بس، از تجارب بین‌المللی برخوردار است. برای ما تأمین صلح به معنای ختم جنگ است. بروز انواع خشونت‌ها وابسته به جنگ است.
روند گف‌وگوهای صلح میان طالبان و امریکا در حال حاضر به صورت غیر رسمی در قطر دوام دارد، برخی منابع گفته‌اند که طالبان و امریکا روی امضای توافق‌نامۀ صلح رأی‌زنی می‌کنند.
این اظهارات در حالی بیان می‌شود که برخی قدرت‌های منطقه‌یی گفته اند که به دلیل اوج گرفتن تنش‌های میان امریکا – ایران به ‌سر کشته شدن قاسم سلیمانی، فرماندۀ قدس سپاه پاسداران، این احتمال می‌رود که ایران ممکن در روند صلح افغانستان با امریکا همکاری نکند.
ضمیر کابلوف نمایندۀ ویژه رییس‌جمهوری روسیه در امور افغانستان، می‌گوید که پس از تنش میان امریکا و ایران در خاور میانه، کشته شدن قاسم سلیمانی و حملات راکتی ایران به پایگاه‌هایی نظامی امریکا در عراق به عنوان اقدام انتقام جویانه، ایران ممکن از همکاری با امریکا نه تنها در منطقه، بلکه در افغانستان به ویژه در پروسه صلح افغانستان امتناع ورزد.
آقای کابلوف، تشدید درگیری میان ایالات متحده و ایران به‌خاطر کشتن قاسم سلیمانی؛ ممکن است بر اوضاع افغانستان به ویژه روند صلح تاثیر بگذارد، به این معنا که این کشور از همکاری نه تنها در منطقه، بلکه در افغانستان نیز خود داری کند.
اسدالله ندیم، آگاه نظامی، اما به روزنامۀ ماندگار می‌گوید که نقش ایران در افغانستان به اندازۀ نیست که بتواند روی روند صلح تأثیر منفی داشته باشد.
آقای ندیم با اشاره به تنش‌های میان ایران امریکا، گفت: ایران در خاورمیانه دور عراق و سوریه نقش برجسته دارد، اما در افغانستان این نقش تأثیر گذار نیست و بزرگ نمایی می‌گردد.
این در حالی است که گفته می‌شود گروه طالبان روابط نزدیک با ایران دارند؛ پس از ظهور داعش در افغانستان چند پیش ایران اعلام کرد که همکاری‌شان با گروه طالبان به دلیل مبارزه با گروه داعش است.
سمع‌یوسفزی یک خبرنگار افغانستانی که بیشتر مسایل مرتبط به طالبان را پوشش می‌دهد به وبسایت گندهارا گفته است که طالبان و ایران روابط نزدیک دارند و منابع و تجهیزات زیاد از طرف تهران دریافت می‌کنند.
ایران از روند صلح افغانستان به عنوان یک بازیگر میان امریکا – طالبان حمایت می‌کنند، اما در پشت پرده از طالبان حمایت می‌کنند تا در برابر نیروهای امریکایی در افغانستان بجنگند تا این‌که امریکایی‌ها افغانستان را ترک کنند و این تکتیک‌ها برای سبوتاژ روند مذاکرات صلح روی دست گرفته می‌شود.
این در حالی است که گروه طالبان گفته‌اند که تنش‌‌ها میان امریکا و طالبان روی توافق‌نامۀ صلح امریکا و طالبان تأثیر ندارد. سهیل شاهین به صدای امریکا گفته است که مذاکرات صلح نهایی شده است و رأی‌زنی‌های روی امضای توافق‌نامه جریان دارد که در کجا و چگونه نهایی شود.
مذاکرات صلح امریکا و طالبان نزدیک به یک سال پیش در دوحه مرکز قطر آغاز یافت و تا هنوز طالبان به صورت جسته و گریخته ۱۱ مرتبه باهم گفت‌وگو کرده‌اند. اخیراً دیدار نماینده‌گان سیاسی طالبان و امریکا در قطر هفتۀ گذشته به صورت غیر رسمی انجام شده‌ است، طالبان گفته‌‎اند که روند مذاکرات صلح نهایی شده است و دو طرف روی امضای این توافق‌نامه رأی زنی‌دارند. از سویی هم، مشاور شورای امنیت ترامپ گفته است که امریکا آماده‌گی دارد تا نظامیان خود را پیش از توافق‌ صلح در افغانستان کاهش دهد.
اکنون امریکا نزدیک به ۱۳ هزار نظامی در افغانستان و در صورت توافق با طالبان این آمار به کمتر از ۹ هزار تن کاهش خواهد یافت.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.